Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Dobré vědět
01.01.2023
Výkup – grafické listy, grafika, kresby, malby. Výkup starých map. Praha.
Důležité: Pokud mi chcete zboží nabídnout, je nutné se předem objednat, nejlépe emailem (viz. níže). Výkup většího množství děl je časově náročný, sje... číst celé
01.01.2023
Osobní vyzvednutí objednávek
1. Objednávka zaplacená převodem na účet Antikvariátu bude pro Vás připravena k výdeji v prodejních hodinách obchodu. 2. Pokud si při nákupu zvolíte ... číst celé
01.01.2023
Kvalita výtvarných prací
Všechny nabízené položky odpovídají popisu, určení autorů, datace a stavů, včetně věrohodných fotografií. Stavy jsou posuzované vzhledem k jejich stář... číst celé
Zobrazit další
  1. Úvod
  2. Autorský jmenný rejstřík
  3. Grygar Milan (nar. 1926)

Milan Grygar – český malíř a grafik | Prodej grafiky

Milan Grygar (nar. 24. října 1926, Zvolen) studoval na Škole uměleckých řemesel v Brně (1942–1943) a dále pak Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (1945–1950). Začínal u profesora Josefa Nováka a poté přestoupil do ateliéru monumentální malby Emila Filly. Fillovo přemýšlení o vnímání prostoru ve výtvarném umění hrálo v Grygarově tvorbě zásadní roli. VŠUP mu přinesla také osudové setkání s jeho budoucí manželkou, ilustrátorkou a umělkyní Květou Pacovskou.

K soustředěné práci se umělec dostal až v roce 1958, kdy získal svůj vůbec první malířský ateliér v pražských Dejvicích. Začal tvořit velmi intenzivně. Forma jeho obrazů se postupně abstrahovala, barevné plochy na černém podkladě uspořádané do modernistických kompozic byly čím dál více geometrické. V roce 1963 vytvořil Černý obraz, který s odstupem několika desetiletí působí jako symbolické uzavření jeho rané umělecké fáze. 

Když Milan Grygar vyčerpal možnosti malby, upnul se ke kresbě, kterou toužil propojit se zvukem, a dát jí tak prostorový a časový rozměr. Při tvorbě jedné z kreseb umělec zbystřil ve chvíli, kdy se bambusové dřívko zadrhlo o papír. Rušivý zvuk jej zaujal natolik, že hned následující den přinesl do ateliéru magnetofon a začal průběh své kresby nahrávat. První „Akustická kresba“ byla na světě. Od tohoto okamžiku vstoupil do umělcovy tvorby zvuk jako maximální téma. Přestože akustická kresba funguje jako samostatné výtvarné dílo, v porovnání s kresbami, u kterých je k dispozici i zvukový záznam, je zážitek intenzivnější. 

V roce 1965 vytvořil první ze svých akustických kreseb, ve kterých propojil realizaci díla s fenoménem prostorovosti zvuku. Svůj originální koncept vztahu obrazu a zvuku Grygar rozvíjí v následujících desetiletích v různých, často velmi rozdílných vztahových analogiích. Variace akustických kreseb v průběhu několika následujících let vygradovaly do podoby živých akcí, kdy autor vyloučil subjekt z procesu kresby a využíval k jejich realizaci mechanických předmětů a hraček. V další fázi se posunul k hranici performance, kdy poslepu rozehrál prsty namočenými v tuši papírovou oponu zavěšenou ke stropu a za zvuku jemného bubnování vytvořil Hmatovou kresbu (1969).

Propojením vizuálního a akustického umění vzbudil Grygar pozornost umělců z hudebního prostředí, kteří v jeho tvorbě spatřili analogii se soudobým trendem grafických partitur. Grafické (vizuální) partitury vytvářel v četných sériích až do 80. let a některé z nich se dočkaly dokonce své hudební realizace. Poprvé v roce 1970 skladatel Erhard Karkoschka se svým orchestrem zahrál Architektonickou partituru ve Stuttgartu. Koncert byl tehdy do Čech přenášen rozhlasem. Dále bylo uvedeno koncertní provedení partitur v Pekingu u příležitosti otevření Grygarovy výstavy v Today Art Museu.

V 80. letech se Milan Grygar po více než dvacetileté pauze vrátil k malbě a barvě. Začíná minimalisticky, s Černými obrazy, kterými procházejí dokonale rovné barevné linie. Barevné přechody linií jsou až chirurgicky přesné. Vznikla tak série tzv. Antifon, v níž tóny zvuků nahradily tóny barev, kterým jsou Antifony zcela oddány. 

V letech 1961–1989 Grygar mimo to vytvořil sto sedmdesát pět filmových plakátů. Od roku 1991 je členem S. V. U. Mánes a výtvarné skupiny „Jiná geometrie“. 

Co je nového

Mucha Alfons (1860–1939)
07.02.2023
Mucha Alfons (1860–1939)
Původní litografie Alfonse Muchy „Casino de Monte Carlo“ z roku 1922 je staře ořezaný stěžejní motiv jednoho z exemplářů originálních dobových plakátů... číst celé
Ota Janeček (1919–1996)
05.02.2023
Ota Janeček (1919–1996)
Původní práce ranné tvorby Oty Janečka jsou nyní na prodej: „Krajina“, kresba suchým pastelem a „Geometrické zátiší“, malba akvarelem, z roku 1957... číst celé
Jiří Anderle (nar. 1936)
02.02.2023
Jiří Anderle (nar. 1936)
Do nabídky Antikvariátu jsem nově zařadila rozměrnou grafiku Commedia dell'arte – Král nakopává šašky, a jeden autorem věnovaný tisk s kresbou... číst celé
Adolf Born (1930– 2016)
27.01.2023
Adolf Born (1930– 2016)
Dílo Adolfa Borna je v Antikvariátu zastoupeno dvěma litografiemi: „Mach a Šebestová“ a „Spor Pantalona s Harlekýnem, Commedia dell'arte„“ z r. 1986..... číst celé
© 2020 Antikvariát Markéta Lazarová
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz