Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Dobré vědět
01.06.2021
Výkup – grafické listy, grafika, kresby, malby. Výkup starých map. Praha.
Důležité: Pokud mi chcete nabídnout více grafických listů nebo obrazů do prodeje, je nutné se předem objednat telefonicky nebo emailem. Domluvíme si d... číst celé
01.06.2021
Výdej zakoupeného zboží
Pokud si při nákupu zadáte možnost: “Platba hotově při osobním převzetí v Antikvariátu“, zboží Vám rezervuji po dobu 14 dní od učinění objednávky, neb... číst celé
01.06.2021
Kvalita výtvarných prací
Všechny nabízené položky odpovídají popisu, určení autorů, datace a stavů, včetně věrohodných fotografií. Stavy jsou posuzované vzhledem k jejich stář... číst celé
Zobrazit další
  1. Úvod
  2. Autorský jmenný rejstřík
  3. Grygar Milan (nar. 1926)

Milan Grygar – český malíř a grafik | Prodej grafiky

Milan Grygar (nar. 24. října 1926, Zvolen) studoval na Škole uměleckých řemesel v Brně (1942–1943) a dále pak Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (1945–1950). Začínal u profesora Josefa Nováka a poté přestoupil do ateliéru monumentální malby Emila Filly. Fillovo přemýšlení o vnímání prostoru ve výtvarném umění hrálo v Grygarově tvorbě zásadní roli. VŠUP mu přinesla také osudové setkání s jeho budoucí manželkou, ilustrátorkou a umělkyní Květou Pacovskou.

K soustředěné práci se umělec dostal až v roce 1958, kdy získal svůj vůbec první malířský ateliér v pražských Dejvicích. Začal tvořit velmi intenzivně. Forma jeho obrazů se postupně abstrahovala, barevné plochy na černém podkladě uspořádané do modernistických kompozic byly čím dál více geometrické. V roce 1963 vytvořil Černý obraz, který s odstupem několika desetiletí působí jako symbolické uzavření jeho rané umělecké fáze. 

Když Milan Grygar vyčerpal možnosti malby, upnul se ke kresbě, kterou toužil propojit se zvukem, a dát jí tak prostorový a časový rozměr. Při tvorbě jedné z kreseb umělec zbystřil ve chvíli, kdy se bambusové dřívko zadrhlo o papír. Rušivý zvuk jej zaujal natolik, že hned následující den přinesl do ateliéru magnetofon a začal průběh své kresby nahrávat. První „Akustická kresba“ byla na světě. Od tohoto okamžiku vstoupil do umělcovy tvorby zvuk jako maximální téma. Přestože akustická kresba funguje jako samostatné výtvarné dílo, v porovnání s kresbami, u kterých je k dispozici i zvukový záznam, je zážitek intenzivnější. 

V roce 1965 vytvořil první ze svých akustických kreseb, ve kterých propojil realizaci díla s fenoménem prostorovosti zvuku. Svůj originální koncept vztahu obrazu a zvuku Grygar rozvíjí v následujících desetiletích v různých, často velmi rozdílných vztahových analogiích. Variace akustických kreseb v průběhu několika následujících let vygradovaly do podoby živých akcí, kdy autor vyloučil subjekt z procesu kresby a využíval k jejich realizaci mechanických předmětů a hraček. V další fázi se posunul k hranici performance, kdy poslepu rozehrál prsty namočenými v tuši papírovou oponu zavěšenou ke stropu a za zvuku jemného bubnování vytvořil Hmatovou kresbu (1969).

Propojením vizuálního a akustického umění vzbudil Grygar pozornost umělců z hudebního prostředí, kteří v jeho tvorbě spatřili analogii se soudobým trendem grafických partitur. Grafické (vizuální) partitury vytvářel v četných sériích až do 80. let a některé z nich se dočkaly dokonce své hudební realizace. Poprvé v roce 1970 skladatel Erhard Karkoschka se svým orchestrem zahrál Architektonickou partituru ve Stuttgartu. Koncert byl tehdy do Čech přenášen rozhlasem. Dále bylo uvedeno koncertní provedení partitur v Pekingu u příležitosti otevření Grygarovy výstavy v Today Art Museu.

V 80. letech se Milan Grygar po více než dvacetileté pauze vrátil k malbě a barvě. Začíná minimalisticky, s Černými obrazy, kterými procházejí dokonale rovné barevné linie. Barevné přechody linií jsou až chirurgicky přesné. Vznikla tak série tzv. Antifon, v níž tóny zvuků nahradily tóny barev, kterým jsou Antifony zcela oddány. 

V letech 1961–1989 Grygar mimo to vytvořil sto sedmdesát pět filmových plakátů. Od roku 1991 je členem S. V. U. Mánes a výtvarné skupiny „Jiná geometrie“. 

Zobrazuji 1-1 z 1
    Grygar Milan – Bez názvu, původní litografie, 1974
    ks
    Produktů na stránku 306090

    Co je nového

    Milan Grygar (nar. 1926)
    18.09.2022
    Milan Grygar (nar. 1926)
    Milan Grygar se ve světě proslavil spojením výtvarného a akustického umění. Nabízená litografie je ukázkou harmonické zvukové vibrace v barevných lini... číst celé
    Jindřich Štreit (nar. 1946)
    16.09.2022
    Jindřich Štreit (nar. 1946)
    Jindřich Štreit pořídil nabízenou fotografii v roce 1980. Lennonova zeď je zeď Maltézské zahrady na Velkopřevorském náměstí v Praze na Malé Straně... číst celé
    Karel Špillar (1871–1939)
    14.09.2022
    Karel Špillar (1871–1939)
    Půvabná studie ženské krásy od Karla Špillara – Akt kreslený uhlem a bílou křídou na sklonku 19. století je nyní nabízen v Antikvariátu ve vkusné adju... číst celé
    František Tichý (1896–1961)
    13.09.2022
    František Tichý (1896–1961)
    Nově je v nabídce mého Antikvariátu grafika – autorský tisk Františka Tichého „Fratellini“, čtyřbarevná litografie z roku 1937. V bezvadném stavu, adj... číst celé
    © 2020 Antikvariát Markéta Lazarová
    Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz