- Úvod
- Autorský jmenný rejstřík
- Villon Jacques (1875–1963)
Jacques Villon – prodej, grafika, grafické listy
Významný francouzský malíř a grafik
Jacques Villon, také známý jako Gaston Duchamp (31. července 1875 – 9. června 1963) pocházel z prosperující a umělecky založené rodiny. Když byl mladý muž, jeho dědeček z matčiny strany Émile Frédéric Nicolle, úspěšný obchodník a umělec, vzdělával Villona a jeho sourozence. Studoval práva na pařížské univerzitě a získal otcovo povolení ke studiu umění pouze pod podmínkou, že musí pokračovat ve studiu práv. Aby se Gaston Duchamp odlišil od svých sourozenců, přijal pseudonym Jacques Villon jako poctu francouzskému středověkému básníkovi Françoisi Villonovi. Na Montmartru, domově rozšiřující se umělecké komunity, ztratil Villon zájem o právnickou kariéru a dalších 10 let pracoval v grafických médiích, přispíval karikaturami a ilustracemi do pařížských novin. Jeho práce se objevily v satirickém týdeníku Le Courrier français.
Nejprve byl ovlivněn Edgarem Degasem a Henri de Toulouse-Lautrecem, ale později se podílel na fauvistických, kubistických a abstraktních impresionistických hnutích. V roce 1906 byl Montmartre rušnou komunitou a Jacques Villon se přestěhoval do Puteaux na klidném předměstí Paříže. Tam se začal více věnovat práci se suchou jehlou, hlubotiskovou technikou, která vytváří tmavé, sametové linie, které vynikají proti bílé barvě papíru. Jeho izolace od živé umělecké komunity na Montmartru spolu s jeho skromnou povahou zajistily, že on a jeho umělecká díla zůstali řadu let v neznámu.
Ve svém domě v roce 1911 zorganizoval se svými bratry Raymondem a Marcelem pravidelnou diskusní skupinu s umělci a kritiky jako Jean Metzinger, Albert Gleizes, Francis Picabia, Robert Delaunay, Fernand Léger atd., která byla brzy nazvána Puteaux Group (resp. sekce d'Or ). Villon se zasloužil o to, že skupina vystavovala pod názvem Section d'Or podle zlaté sekce klasické matematiky. Jejich první přehlídka, Salon de la Section d'Or , která se konala v Galerii La Boétie v říjnu 1912, zahrnovala více než 200 děl od 31 umělců. V roce 1913 Villon vytvořil sedm velkých suchých jehel, ve kterých se formy lámou do stínovaných pyramidálních rovin. Ten rok vystavoval na Armory Show v New Yorku a pomohl představit evropské moderní umění ve Spojených státech. Jeho díla se stala populární a veškeré jeho umění se prodalo. Odtud se jeho pověst rozšířila tak, že ve 30. letech 20. století byl známější ve Spojených státech než v Evropě.
Mezi Villonovy největší úspěchy jako grafika patřilo vytvoření čistě grafického jazyka pro kubismus – úspěch, který žádný jiný grafik, včetně jeho kolegů kubistů Pabla Picassa nebo Georgese Braquea , nemohl tvrdit. Villon zemřel ve svém ateliéru v Puteaux.
V roce 1967 jeho bratr Marcel Duchamp pomohl zorganizovat výstavu nazvanou Les Duchamp: Jacques Villon, Raymond Duchamp-Villon, Marcel Duchamp, Suzanne Duchamp. Některá díla z této rodinné výstavy byla později vystavena v Musée National d'Art Moderne v Paříži.
Mnoho důležitých muzeí zahrnuje díla Villona ve svých sbírkách, včetně Muzea výtvarných umění v San Franciscu; Minneapolis Institute of Arts; Museum of Fine Arts, Boston; Art Institute of Chicago; Columbus Museum of Art (Columbus, Ohio); Muzeum moderního umění New York City; Muzeum umění University of Michigan; Národní galerie umění Washington DC; Art Gallery of New South Wales (Sydney, Austrálie); Bibliothèque Nationale Paříž a Musée Jenisch (Vevey, Švýcarsko).