Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
úterý – čtvrtek: 11.00–19.00
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  • Kategorie
  • Štítky
Dobré vědět
01.01.2023
Výkup – grafické listy, grafika, kresby, malby. Výkup starých map. Praha.
Důležité: Pokud mi chcete zboží nabídnout, je nutné se předem objednat, nejlépe emailem (viz. níže). Výkup většího množství děl je časově náročný, sje... číst celé
01.01.2023
Osobní vyzvednutí objednávek
1. Objednávka zaplacená převodem na účet Antikvariátu bude pro Vás připravena k výdeji v prodejních hodinách obchodu. 2. Pokud si při nákupu zvolíte ... číst celé
01.01.2023
Kvalita výtvarných prací
Všechny nabízené položky odpovídají popisu, určení autorů, datace a stavů, včetně věrohodných fotografií. Stavy jsou posuzované vzhledem k jejich stář... číst celé
Zobrazit další
  1. Úvod
  2. Co je nového
  3. Václav Špála (1885–1946)
03.12.2022

Václav Špála (1885–1946)

Václav Špála (24. srpna 1885, Žlunice – 13. května 1946, Praha) studoval školu uměleckého zámečnictví v Hradci Králové, v soukromé škole Ferdinanda Engelmüllera, poté absolvoval kurz ornamentální kresby na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u Emanuela Krescence Lišky a v letech 1903–1909 pokračoval ve studiu na AVU u profesorů Vlaha Bukovace a Franze Thiele.

V letech 1909–1911 byl členem SVU Mánes. Roku 1911 se stal spoluzakladatelem Skupiny výtvarných umělců, od roku 1918 byl členem skupiny Tvrdošíjní a od roku 1925 byl dopisujícím členem vídeňského Hagenbundu. V letech 1921–1946 byl znovu členem SVU Mánes. Jako teoretik a publicista přispíval svými články do mnoha českých uměleckých časopisů a novin. 
V roce 1945 byl jmenován Národním umělcem.

Václav Špála se v počátcích své tvorby nechal ovlivňovat především zahraničními umělci. Pod dojmem Munchovy výstavy v roce 1905 vznikla Skica venkovského děvčete (1907), obraz Baruše je inspirován Cézannem, Kvetoucí jabloň pak van Goghem. Následující léta bychom mohli označit za hledání osobitého stylu tvorby, v kresbách tuší si osvojoval umění fauvismu. V roce 1911 v obraze Idyla (Dvě dívky při koupeli) poprvé použil typickou kombinaci dvou barev: navzájem se vyvažující teplé červené a studené modré, která se v jeho tvorbě objevuje až do roku 1923. Motiv lze hledat v jeho vzpomínkách z dětství, kdy ženy na venkově nosily červené spodničky a modré blůzy. V témže roce se v Paříži setkal s kubismem a jeho další tvorba byla tímto stylem silně ovlivněna. 

Více o autorovi a detail nabízených děl v Antikvariátu >

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli