Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Dobré vědět
01.06.2021
Výkup, nákup – grafické listy, grafika, kresby, malby
Důležité: Pokud mi chcete nabídnout více grafických listů nebo obrazů do prodeje, je nutné se předem objednat telefonicky nebo emailem. Domluvíme si d... číst celé
01.06.2021
Výdej zakoupeného zboží
Pokud si při nákupu zadáte možnost: “Platba hotově při osobním převzetí v Antikvariátu“, zboží Vám rezervuji po dobu 14 dní od učinění objednávky, neb... číst celé
01.06.2021
Kvalita výtvarných prací
Všechny nabízené položky odpovídají popisu, určení autorů, datace a stavů, včetně věrohodných fotografií. Stavy jsou posuzované vzhledem k jejich stář... číst celé
Zobrazit další

František Drtikol – fotografie na prodej

Český fotograf, zakladatel českého buddhismu

František Drtikol (3. března 1883, Příbram – 13. ledna 1961, Praha) se vyučil fotografem v příbramském fotografickém ateliéru Antonína Mattase. Významným krokem pro jeho další rozvoj bylo studium na odborné fotografické škole Učebním a výzkumném ústavu pro fotografii v Mnichově v letech 1901–1903.  Tato bavorská metropole byla v té době prostoupena secesí, která studium ovlivnila. Po jejím ukončení získával zkušenosti v ateliérech v Německu, ve Švýcarsku a v Čechách. Po tříleté vojenské službě v roce 1907 založil v Příbrami svůj první vlastní fotografický ateliér, jehož provoz ovšem z finančních důvodů musel po třech letech ukončit. V roce 1912 si otevřel nový ateliér v Praze ve Vodičkově ulici. Zde se specializoval na portrétní fotografii a brzy dosáhl v tomto oboru značného uznání. 

Významným prvkem rané Drtikolovy fotografické tvorby bylo používání ušlechtilých tisků, uplatňoval zásahy do negativu nebo malovaná pozadí. Pro dosažení maximálního výtvarného účinku kromě používání gumotisku, uhlotisku a olejotisku experimentoval Drtikol s mnoha dalšími technikami, které ho vedly k vývoji vlastní patentované techniky půltónové fotolitografie. Jeho ženy měly podobu jak zasněných víl symbolismu s radostným prožitkem života a erotiky, tak osudových žen, v nichž se mísila symbolika sexu a smrti.

V období od 1907 do 1909 za působení v Příbrami vznikly kromě portrétů a aktů také krajinářské studie a soubor z příbramských dolů na stříbro. Horníky, haldy a rudné štoly fotografoval ve stejné době, kdy v témže prostředí dělal první pokusy jeho přítel – o něco mladší příbramský malíř a filosof Karel Hojden.[13] V roce 1911 vydal album padesáti volných listů olejotisků Z dvorků a dvorečků staré Prahy, kde zachytil krásu mizejících pražských zákoutí. Po roce 1921 ve fotografii aktu Drtikol členil plochy ve formě stínů a dekorace geometrických tvarů, melancholie byla vystřídána dynamikou a akcí (modelky nahradily tanečnice), místo ušlechtilých tisků používal více bromostříbrné fotografie.[8]

V polovině dvacátých let vznikly desítky zásadních děl, skrývajících se pod prostými názvy Studie, Akt a Kompozice. V závěru desetiletí vznikl soubor fotografií s jednotným názvem Krok a k obdobně radikálním dílům patří kompozice s provazy; řada fotografických studií, které nebyly určeny k veřejné prezentaci – jsou mezi nimi i experimentální pohybové studie, související s pokusy o filmový záznam aktů; některé fotografické studie pracovaly i s několikanásobnou expozicí.

Na konci 20. let se Drtikolovy životní priority změnily, stále více se přikláněl k osobní duchovní cestě, byl unaven z ateliérové práce a špatné ekonomické situace podniku – to vše mělo vliv na Drtikolovo fotografické dílo stále více se zaměřující na subjektivní autorovu výpověď o tom, co znamená „žít Boží myšlenku“. Práce tohoto období je řazena do kontextu imaginativní linie českého umění 30. let 20. století. Tehdy vznikl klíčový soubor Svět duše. Ve třicátých letech se odpoutal od živých modelů a věnoval se symbolickým námětům za použití neživých figur, případně vystřižených fotografií[8] za rafinovaného použití světla. Šlo o naprostý protiklad k dosavadní tvorbě, Drtikol sám označil tato díla jako „fotopuristická“.

V roce 1938 vyšla jeho fotografická monografie 46 aktů Žena ve světle. Jeho fotografie jsou také součástí sbírky Fotografis, která byla představena na začátku roku 2009 v Praze. Proslavil se zejména svými portréty a akty ve stylu pozdní secese, později ovlivněné kubisticko-futuristickými prvky. Je řazen k nejúspěšnějším českým klasikům fotografie aktu všech dob. Je znám také svou duchovní praxí východních učení, Bhagavadgity a buddhismu, a je označován za zakladatele českého buddhismu.

Co je nového

Čepelák Ladislav (1924–2000)
17.01.2022
Čepelák Ladislav (1924–2000)
Nově mám v antikvariátu práci výrazné osobnosti české moderní grafiky, Ladislava Čepeláka – Krajina, akvatinta z roku 1968. Ladislav Čepelák se v lete... číst celé
Josef Váchal (1884–1969)
17.01.2022
Josef Váchal (1884–1969)
Nově jsem do nabídky antikvariátu zařadila Váchalův krásný původní barevný dřevoryt „Hlava“ z roku 1912. Josef Váchal (23. září 1884 – 10. května 1969... číst celé
Vladimír Boudník (1924–1968)
13.01.2022
Vladimír Boudník (1924–1968)
Exkluzivně nabízím grafiku Vladimíra Boudníka – Rejnok s písmenem L, kombinovaná technika z roku 1967. Vladimír Boudník své grafické listy neprodával,... číst celé
Jiří John (1923–1972)
12.01.2022
Jiří John (1923–1972)
Aktuálně mám v nabídce pět grafických listů tohoto významného českého výtvarníka. Jiří John (6. listopadu 1923, Třešť – 22. června 1972, Praha) studov... číst celé
© 2020 Antikvariát Markéta Lazarová
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz